Informatie financiële en fiscale maatregelen rondom coronacrisis

Glenn Branje | Datum: 24 maart 2020 | Categorie: Nieuws

Informatie financiële en fiscale maatregelen rondom coronacrisis

 

Nu ook Nederland hard is geraakt door het coronavirus, heeft de overheid een aantal maatregelen getroffen onder meer m.b.t. de betaling van belastingen. Dit zal u niet ontgaan zijn. Er zijn op dit moment 2 mogelijkheden om de belastingbetaling uit te stellen.  Dit geldt voor de inkomsten-, vennootschaps-, loon- en omzetbelastingen (btw).:

Er kan uitstel worden gevraagd voor 3 maanden. Dit kan worden gedaan d.m.v. een brief met een verzoek aan de belastingdienst. Deze brief kan pas worden verstuurd nadat u een (naheffings-) aanslag heeft ontvangen.

Er kan tevens uitstel voor een langere periode worden aangevraagd. Echter zal er dan aanvullende informatie d.m.v. een deskundigenverklaring (verklaring administratie- of accountantskantoor) moeten worden aangeleverd bij de belastingdienst.

Naast bovenstaande regeling van uitstel van betaling voor ondernemers, zijn er ook andere maatregelen getroffen om de ondernemer zo goed mogelijk financieel te ondersteunen in deze unieke periode. Het gaat o.a. om de volgende regelingen:

Uitstel van aflossingsverplichtingen aanvragen bij banken. Als klant moet u zelf aangeven dat u uitstel wilt. Op de website van uw bank staat hoe u dit bij
uw bank moet aanvragen;

Tijdelijke ondersteuning zelfstandige ondernemers en zzp’ers bij gemeente aanvragen. Bent u zelfstandig ondernemer en hebt u geen of minder inkomsten door de coronacrisis? Dan kunt u de tijdelijke ondersteuning voor gevestigde ondernemers aanvragen. U vraagt de ondersteuning bij de gemeente aan. Eén van de voorwaarden is dat u vóór 1 januari 2020 bent gestart met uw onderneming en voldoet aan het urencriterium (minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in uw eigen bedrijf of zelfstandig beroep).
U kunt op 2 manieren ondersteuning krijgen:
• uw inkomen wordt aangevuld
• u krijgt een lening voor bedrijfskapitaal

Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Deze regeling kan gebruikt worden door plotseling omzet verlies. Het betreft een loonkosten subsidie. De exacte voorwaarden zijn op dit moment nog niet bekend.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de website van de rijksoverheid. Uiteraard kunnen wij u bij de diverse aanvragen assisteren. Indien u daar beroep op wilt doen, vernemen wij dit graag.

Mogelijk zullen de aanvullende maatregelen nog wijzigen of worden aangevuld.

Op kantoor hebben wij ook maatregelen getroffen. De bezetting op kantoor is de komende periode lager. Afwisselend worden de werkzaamheden vanuit huis gedaan. Dit betekent dat de telefonische bereikbaarheid van medewerkers minder goed kan zijn, maar met terugbelverzoeken en het gebruik van mail lossen wij dit op.

Wanneer u naar kantoor wilt komen, verzoeken wij u vooraf contact op te nemen.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met het kantoor.

Onze specialist bij House of Solutions

Glenn Branje | Managing partner

 

Terug naar financieel nieuws overzicht